ΟΤΑΝ Η ΤΕΧΝΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ: ΓΕΦΥΡΟΠΟΙΙΑ

Οπουδήποτε κι αν είναι χτισμένες, αποτελούν σημείο αναφοράς: από το γεφύρι της Άρτας μέχρι τη γέφυρα του Σαν Φρανσίσκο, οι γέφυρες ανέκαθεν τραβούσαν και τραβούν την προσοχή όχι μόνο λόγω της ανεκτίμητης χρηστικής τους αξίας, αλλά και λόγω της εκπληκτικής αισθητικής που τις περισσότερες από αυτές χαρακτηρίζει. Πρόκειται για έργα τα οποία εκμηδενίζουν τις αποστάσεις μεταξύ πόλεων ή και χωρών, αναβαθμίζοντας έτσι τις οδικές συγκοινωνίες, ενώ ταυτόχρονα προσδίδουν στο τοπίο στο οποίο είναι χτισμένες, μία άλλη χάρη.

Η γέφυρα αποτελεί προϊόν συνεργασίας ενός αρχιτέκτονα και μιας ομάδας πολιτικών μηχανικών. Είναι όμορφη, χάρη στον αρχιτέκτονα και στέκεται χάρη στους πολιτικούς μηχανικούς. Η ανέγερσή της γίνεται σύμφωνα με συγκεκριμένες τεχνικές, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου και τους περιορισμούς που επιβάλουν η απόσταση που πρέπει να καλυφθεί, οι καιρικές συνθήκες κτλ. Διακρίνουμε λοιπόν  τις παρακάτω κατηγορίες:

  • Κρεμαστές γέφυρες

images (1)Σε αυτή την κατηγορία το κατάστρωμα της γέφυρας σηκώνεται από τα καλώδια τα οποία είναι δεμένα πάνω στο κεντρικό καλώδιο. Το δε κεντρικό καλώδιο, δένει στην αρχή και στο τέλος της γέφυρας περνώντας από τους ενδιάμεσους πυλώνες. Με την τεχνική αυτή επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό ενεργό μήκος(μέγιστο μήκος ανάμεσα σε δύο πυλώνες).

  • Καλωδιωτές γέφυρες

αρχείο λήψηςΕδώ, το βάρος του καταστρώματος υποστηρίζεται από πολλά καλώδια τα οποία είναι δεμένα στους πυλώνες. Το ενεργό μήκος που επιτυγχάνεται είναι σαφώς μικρότερο σε σχέση με τις κρεμαστές γέφυρες. Τα πλεονεκτήματα αυτής της τεχνικής είναι οι σταθερές δομές, χάρη στις οποίες η γέφυρα αυτού του τύπου μπορεί να κατασκευαστεί σε κάθε τύπου έδαφος, και η ομοιόμορφη κατανομή των δυνάμεων στους πυλώνες. Αυτοί είναι και οι λόγοι για την εφαρμογή αυτής της τεχνικής στη γέφυρα του Ρίου-Αντίρριου, σε μια περιοχή η οποία πλήττεται από ισχυρούς ανέμους και σεισμούς.

 

  • Τοξωτές γέφυρες

αρχείο λήψης (1)Εδώ η βάση της γέφυρας σχηματίζει ένα τόξο, το οποίο απορροφάει τα φορτία.  Το τόξο αυτό μπορεί να είναι φτιαγμένο είτε από δοκούς, είτε από πέτρα(τοιχοποιία). Η τελευταία τεχνική ανήκει στο παρελθόν και δεν εφαρμόζεται πλέον, ωστόσο γέφυρες αυτής της τεχνικής έχουν επιβιώσει μέχρι τις μέρες μας και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται.  Όσον αφορά τα τόξα από δοκούς, αυτά μπορούν να βρίσκονται είτε πάνω, είτε κάτω από το κατάστρωμα της γέφυρας.

  •  Δικτυωτές γέφυρες

images (3)Η τεχνική αυτή στηρίζεται στη χρήση τριγώνων από μεταλλικές δοκούς. Με αυτόν τον τρόπο απορροφώνται αποτελεσματικά τα φορτία που εφαρμόζονται στη γέφυρα(βάρος, οχήματα..).

 

  • Γέφυρες σε δοκούς

images (2) Εδώ, το κατάστρωμα της γέφυρας στηρίζεται πάνω σε κολόνες. Θεωρείται μία από τις πιο απλές τεχνικές.

Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά μερικές από τις πιο εντυπωσιακές γέφυρες του κόσμου οι  οποίες αποτελούν σημείο αναφοράς στον κλάδο της γεφυροποιίας.

 

  • Κατηγορία: Καλωδιωτή
  • Ονομασία: Ρίο-Αντίρριο (Χαρίλαος Τρικούπης)
  • Κατασκευαστής: Vinci
  • Τοποθεσία: Ρίο-Αντίρριο
  • Έτος ανέγερσης: 1999-2004
  • Κόστος(€): 630.000.000
  • Διάκριση / επιπλέον πληροφορίες: Δεύτερη μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα στον κόσμο(όχι όμως και σε ενεργό μήκος, στο οποίο υστερεί κατά πολύ σε σχέση με άλλες γέφυρες).

  • Κατηγορία: Τοξωτή
  • Ονομασία:  Eads Bridge
  • Κατασκευαστής: James B. Edge
  • Τοποθεσία: Saint Louis,Missouri, USA
  • Έτος ανέγερσης: 1867-1874
  • Κόστος($): 12.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Στην εποχή της ήταν η μεγαλύτερη τοξωτή γέφυρα στον κόσμο.

  • Κατηγορία: Σε δοκούς
  • Ονομασία: Neckartalbrucke Weitingen
  • Κατασκευαστής: F. Krupp GmbH, K. Stohr GmbH & Co
  • Τοποθεσία: Weitingen, Γερμανία
  • Έτος ανέγερσης: 1975-1977

img_4939_a61_moselbrucke_von_der_b49_aus

  • Κατηγορία: Κρεμαστή
  • Ονομασία: Golden Gate Bridge
  • Κατασκευαστής: Bethlehem Steel Corporation
  • Τοποθεσία: San Francisco, California, USA
  • Έτος ανέγερσης: 1933-1937
  • Κόστος($): 35.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Μέχρι το 1964, ήταν η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο.

  • Κατηγορία: Καλωδιωτή
  • Ονομασία: Viaduc de Millau
  • Κατασκευαστής: Eiffage
  • Τοποθεσία: Millau, Γαλλία
  • Έτος ανέγερσης: 2001-2004
  • Κόστος(€):  300.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Είναι η πιο ψηλή γέφυρα στον κόσμο!

 

  • Κατηγορία: Τοξωτή
  • Ονομασία: New River Gorge Bridge
  • Κατασκευαστής: Michael Baker Corporation
  • Τοποθεσία: Fayetteville, USA
  • Έτος ανέγερσης: 1974-1978
  • Κόστος($): 37.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Η πέμπτη ψηλότερη γέφυρα στον κόσμο.

  • Κατηγορία: Κρεμαστή
  • Ονομασία: 明石海峡大橋 (Akashi-Kaikyō Ōhashi)
  • Κατασκευαστής: Obayashi Corporation
  • Τοποθεσία: Hyogo, Ιαπωνία
  • Έτος ανέγερσης: 1988-1998
  • Κόστος($): 5.000.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Η γέφυρα με το μεγαλύτερο ενεργό μήκος στον κόσμο.

  • Κατηγορία: Δικτυωτή
  • Ονομασία: Tokyo Gate Bridge
  • Κατασκευαστής: Kawada Industries
  • Τοποθεσία: Τόκιο, Ιαπωνία
  • Έτος ανέγερσης: 2003-2012
  • Κόστος(¥):  113.000.000.000
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Αποκαλείται ‘δεινόσαυρος’ λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής της.

 

  • Κατηγορία: Τοιχοποιία
  • Ονομασία: Pont Neuf
  • Κατασκευαστής:  Henri III
  • Τοποθεσία: Παρίσι, Γαλλία
  • Έτος ανέγερσης: 1578-1604
  • Διάκριση /επιπλέον πληροφορίες: Είναι η αρχαιότερη γέφυρα του Παρισιού.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s