ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΡΑΤΑ

nitroΑς πούμε ότι έχεις ένα αυτοκίνητο και θες να του αυξήσεις τα άλογα. Λες και έχεις κάπου να τα βγάλεις καημένε, αλλά τέλος πάντων. Μια πρώτη σκέψη είναι η αύξηση του κυβισμού. Ρώτησα, όμως, την Εφορία και μου είπαν ότι δεν είναι καλή ιδέα. Μια άλλη πρόταση είναι η προσθήκη συστήματος υπερπλήρωσης, το οποίο αποτελεί μια πολύ καλή, αλλά και υψηλού κόστους επιλογή. Η πιο οικονομική λύση ακούει στο όνομα νίτρο. Πάμε να δούμε τι είναι και πώς δουλεύει.

Η αρχή λειτουργίας της λεγόμενης χημικής υπερπλήρωσης είναι η αύξηση της ποσότητας του οξυγόνου που συμμετέχει στην καύση μέσα στο θάλαμο καύσης του κινητήρα. Για να το πετύχουμε αυτό, ψεκάζουμε μέσα στο θάλαμο καύσης μια χημική ουσία που λέγεται πρωτοξείδιο του αζώτου (Ν2Ο) ή απλώς νίτρο. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της ουσίας είναι ότι περιέχει 36% οξυγόνο, ενώ ο ατμοσφαιρικός αέρας μόλις 21% και η οποία σε θερμοκρασίες πάνω των 296°C διασπάται και τα μόρια οξυγόνου που περιέχει είναι ελεύθερα να συμμετάσχουν στην καύση. Δεδομένου ότι θερμοκρασία της τάξης των 300°C αναπτύσσεται πολύ εύκολα μέσα στον κύλινδρο, η ποιότητα της καύσης βελτιώνεται σημαντικά, δηλαδή μπορούμε να κάψουμε μεγαλύτερη ποσότητα βενζίνης. Το Ν2Ο είναι αποθηκευμένο σε υγροποιημένη μορφή μέσα σε μια μπουκάλα υπό πίεση 53bar. Άρα, αυτό ήταν, τελειώσαμε; Πετάμε ένα μπουκάλι νίτρο μέσα στο αμάξι και αρχίζει να βρέχει άλογα; Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά…

 

Και ο λόγος που δεν είναι τόσο απλά είναι ότι δε γίνεται με περισσότερο οξυγόνο στο θάλαμο καύσης ο κινητήρας να καταναλώνει την ίδια ποσότητα καυσίμου. Περισσότερο οξυγόνο, περισσότερο καύσιμο, αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος. Είναι, δηλαδή, απαραίτητη η αναπροσαρμογή της ποσότητας καυσίμου που εισέρχεται στο θάλαμο, όταν το σύστημα του νίτρο βρίσκεται σε λειτουργία. Σε αντίθετη περίπτωση, το πρόσθετο οξυγόνο πάει χαμένο. Σε κάθε περίπτωση, η βενζίνη θα μας δώσει το απαιτούμενο έργο. Το νίτρο δεν είναι κάποια μαγική ουσία που μοιράζει άλογα, απλά επιτρέπει την καύση μεγαλύτερης ποσότητας βενζίνης. Ανάλογα με το πώς επιτυγχάνεται η αύξηση της παρεχόμενης βενζίνης, διακρίνουμε δύο τύπους συστημάτων νίτρο: τα συστήματα ξηρού και τα συστήματα υγρού τύπου.

 

Στις εγκαταστάσεις νίτρο ξηρού τύπου, το σύστημα ψεκάζει μόνο νίτρο στην εισαγωγή. Η επιπλέον βενζίνη έρχεται με την αύξηση της πίεσης στο κύκλωμα τροφοδοσίας του καυσίμου. Αντίθετα, στις εγκαταστάσεις νίτρο υγρού τύπου ψεκάζεται ταυτόχρονα στο θάλαμο καύσης νίτρο και βενζίνη μέσω ενός διπλού μπεκ. Με αυτήν τη λύση πετυχαίνουμε και μεγαλύτερη αύξηση της ισχύος.

 

Αλλά όταν λέμε αύξηση της ισχύος για τι τάξη μεγέθους μιλάμε; Ενδεικτικά, με ένα καλό σύστημα νίτρο, μπορούμε να αυξήσουμε την ιπποδύναμη του κινητήρα μας έως και 50%! Εδώ, πέρα από το πορωτικό του όλου πράγματος, μπαίνει στο παιχνίδι και το θέμα της ασφάλειας. Αν ο κινητήρας έχει σχεδιαστεί να αποδίδει 100 άλογα, κανείς δεν εγγυάται πως θα αντέξει 50 άλογα παραπάνω χωρίς να σπάσει. Έτσι, θέλει ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή του συστήματος που θα εγκαταστήσουμε, ώστε να μην κάνουμε απότομες και βιαστικές αλλαγές με άγνωστες συνέπειες. Παράλληλα, ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι οδηγοί κατά τη διάρκεια της χρήσης του συστήματος. Προκειμένου τα μηχανικά μέρη του κινητήρα να μπορέσουν να δεχθούν την απότομη αύξηση ισχύος, είναι πολύ σημαντικό να έχει σταθεροποιηθεί η πίεση του λαδιού που τα προστατεύει από τις μεταξύ τους κρούσεις και τριβές, κάτι που συμβαίνει στις μεσαίες στροφές.

 αρχείο λήψης

Και πόσο κρατάει;

Δυστυχώς, δεν κρατάει για πάντα. Κάποια στιγμή η μπουκάλα αδειάζει και επιστρέφεις στην πεζή καθημερινότητα. Μια μέση διάρκεια της μπουκάλας είναι περίπου 15 λεπτά σε συνεχή χρήση κάτι, όμως, που αποφεύγεται γιατί δεν έχει ιδιαίτερο νόημα. Προκειμένου να πάρουμε την απαραίτητη ισχύ που χρειαζόμαστε την κατάλληλη στιγμή, ένας ψεκασμός των 15 δευτερολέπτων είναι επαρκής. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ο ψεκασμός αυτός να γίνεται με την πεταλούδα (ρυθμιστής παροχής αέρα στην εισαγωγή) τελείως ανοιχτή, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι απώλειες.

konter02Κλείνοντας, να πούμε ότι η ιδέα αύξησης της ιπποδύναμης με έναν σχετικά απλό τρόπο είναι σίγουρα ελκυστική. Δεν πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα αγωνιστικό εξάρτημα και επομένως, δεν προορίζεται για παιχνιδάκια με τον “κολλητό” στα λιμανάκια ή στα ΙΚΕΑ.

Advertisements

One thought on “ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΡΑΤΑ”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s