ΕΛΛΑΣ…Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΟΥ!

freehistoryclipart  Με τον όρο “Ιστορία” εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη δραστηριότητα έως την παρούσα εποχή. Η ιστορία μελετά κυρίως γραπτές πηγές που μας δίνουν πληροφορίες για το παρελθόν, ενώ ως προϊστορία αναφέρεται η εποχή για την οποία δεν έχουμε γραπτές πηγές ή που αυτές δεν μας είναι κατανοητές. Η μελέτη των γεγονότων περιλαμβάνει την καταγραφή τους, αλλά και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτά, όπως και τους γενικούς νόμους της ιστορικής εξέλιξης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια ο όρος “Ιστορία” θεωρείται δευτερεύων, αφού δε θεωρήθηκε πρωτεύων όταν έπρεπε, δηλαδή κατα τη διάρκεια των σχολικών μας χρόνων (και λέω «μας» βάζοντας φυσικά και τον εαυτό μου μέσα). Τα πολυνομοσχέδια που κατατίθενται κατά καιρούς στην Βουλή και αφορούν κατά ένα μεγάλο βαθμό την εκπαίδευση, συμβάλλουν στο να μη γίνει ποτέ με το σωστό τρόπο η διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία, με αποτέλεσμα να αυξάνεται όλο και περισσότερο ο αριθμός των ανιστόρητων μαθητών και μετέπειτα φοιτητών.

 

Δυστυχώς, η διδασκαλία της Ιστορίας γίνεται με εντελώς χρησιμοθηρικό τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές καλούνται να αποστηθίσουν μεγάλης έκτασης κείμενα με τη μορφή “παπαγαλίας” σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να εξεταστούν σε αυτά. Η όλη διαδικασία φαντάζει περισσότερο με ένα είδος “αγγαρείας”, στο οποίο πρέπει όλοι οι μαθητές-παπαγάλοι να υποβληθούν, ενδιαφερόμενοι τόσο πολύ για την εξασφάλιση ενος αξιοπρεπούς βαθμού στο σχολικό έλεγχο παρα για την ουσιώδη μελέτη της ιστορίας. Αποτέλεσμα; Ημερομηνίες και ιστορικά γεγονότα που αρχικά ακολουθούσαν μια λογική σειρά στο μυαλό των περισσοτέρων, με το πέρας των εξετάσεων και φυσικά του χρόνου, να βρίσκονται σε σύγχυση ή και να ξεχνιούνται.

 

   Επιπλέον, παρόλο που η ιστοριογραφική έρευνα έχει αναπτυχθεί στη χώρα μας και έχουν προκύψει νέες θεματικές και μελέτες, το σχολείο παραμένει προσκολημμένο στο ίδιο ιστορικό περιεχόμενο. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές δεν εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους με νέα ιστορικά δεδομένα, αλλά αρκούνται σε επαναλήψεις της ίδιας Ιστορίας. Εκτός από τη μονοτονία, όμως, της σχολικής ύλης, τα σχολικά εγχειρίδια είναι γραμμένα με δυσνόητο τρόπο, αποπροσανατολίζοντας και δυσκολεύοντας πολλές φορές τους μαθητές. Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι σημαντικές είναι και οι ελλείψεις και οι συντομεύσεις των βιβλίων για μείζονα ιστορικά γεγονότα.

 

   Μια άλλη εξίσου προβληματική στάση των ελληνικών σχολείων, είναι ότι η το μάθημα της Ιστορίας δε διδάσκεται από εξειδικευμένους ιστορικούς, αλλά γενικώς από αποφοίτους φιλοσοφικών σχολών (φιλολογία, φιλοσοφία-παιδαγωγική, αγγλική, γαλλική, κλπ. φιλολογία). Δεδομένου, λοιπόν, του γεγονότος ότι δε διδάχτηκαν Ιστορία κατα τα φοιτητικά τους χρόνια, είναι λογικό οι γνώσεις τους να είναι επιφανειακές. Χωρίς καμία ενημέρωση για τις ιστορικές εξελίξεις και δίχως κανένα ενδιαφέρον για το μάθημα, δε μπορούν να μεταδώσουν το ανάλογο ενδιαφέρον και στους μαθητές τους. Έτσι, η Ιστορία καταλήγει να είναι ένα ακόμη βαρετό μάθημα στο φορτωμένο πρόγραμμά τους.

 

   Επομένως, σημαντικό είναι να αναθεωρηθεί ο ρόλος της Ιστορίας στα σχολεία και να πάψει να αρκείται στη χρησιμοθηρική και γεγονοτοκεντρική αντίληψη. Χρειάζεται, ακόμη, να καθιερωθεί άμεσα η ειδικότητα του ιστορικού. Το δικαίωμα να διδάσκεται το συγκεκριμένο μάθημα από ειδικούς, θα έπρεπε να θεωρούταν ανέκαθεν αυτονόητο. Άλλωστε, η ιστορία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτισμού μας και στοχεύει στη συγκρότηση ιστορικής συνείδησης οπότε και πρέπει να διδάσκεται σωστά. Για να μην αναφερθεί ότι με τις ιστορικές γνώσεις, ο άνθρωπος μπορεί να αποφύγει την επανάληψη παρελθοντικών λαθών που είχαν αρνητικά αποτελέσματα για τη χώρα του.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s