DOMINANT, LETHAL, PERFECT!

Μόλις πρόσφατα διάβασα το συγκεκριμένο μυθιστόρημα και τολμώ να πω πως υπήρξε ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα βιβλία που έχω διαβάσει – τουλάχιστον στο συγκεκριμένο είδος. Μολονότι ανήκει στην αστυνομική λογοτεχνία, το εν λόγω βιβλίο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αμιγώς αστυνομικό παρά μάλλον ένα θρίλερ μυστηρίου με άφθονο σασπένς και πολλή ένταση. Σκοτεινό και αποκρυφιστικό, μυστηριώδες και ατμοσφαιρικό, το Τελευταίο Αίνιγμα, στις 800 περίπου σελίδες του, υπόσχεται μια εξαιρετικά ελκυστική υπόθεση που συνδυάζει άψογα το ρεαλιστικό με το σουρεαλιστικό, τη φαντασία με την πραγματικότητα, το ανθρώπινο με το υπερφυσικό!

 

 

Συγγραφέας αυτής της ευχάριστης έκπληξης είναι η γοητευτική Marisha Pessl. Έπειτα από ορισμένες αποτυχημένες απόπειρες, η Pessl κατόρθωσε να εκδώσει τελικά το πρώτο της επιτυχημένο βιβλίο με τίτλο Special Topics in Calamity Physics. Το «Τελευταίο Αίνιγμα» συνιστά τη δεύτερη συγγραφική επιτυχία της συγγραφέως, καθώς το βιβλίο έχει αποκτήσει ήδη αρκετούς φαν, ενώ και η δήλωση του Αύγουστου Κορτώ – μεταφραστή του συγκεκριμένου βιβλίου – δε θα μπορούσε να ‘ναι πιο εύστοχη και αληθινή: «Ποτέ ξανά δεν μου έχει συμβεί, μεταφράζοντας ένα βιβλίο, η ιδιότητα του μεταφραστή να παλεύει τόσο λυσσαλέα με αυτή του αχόρταγου, συνεπαρμένου αναγνώστη. Το αριστοτεχνικό θρίλερ της Marisha Pessl στην κυριολεξία δε μπορείς να το αφήσεις από τα χέρια σου – κι όταν το αφήσουν τα χέρια, δεν το αφήνει το μυαλό. Θα θυμάμαι για πάντα τον σκοτεινό, καταραμένο Στάνισλας Κορντόβα και θα λατρεύω τις ταινίες του, κι ας ξέρω πως δεν πρόκειται να τις δω ποτέ».

 

              Το Τελευταίο Αίνιγμα

 

 

Η υπόθεση του εν λόγω μυθιστορήματος περιστρέφεται γύρω από τη φερόμενη αυτοκτονία μιας νεαρής κοπέλας, κόρης του μυστηριώδους και σκοτεινού σκηνοθέτη ταινιών Στάνισλας Κορντόβα, και την έρευνα που διεξάγει ένας δημοσιογράφος ονόματι Σκοτ ΜακΓκραθ με σκοπό να φτάσει στην αλήθεια και να φωτίσει τα γεγονότα που οδήγησαν τη δύστυχη κοπέλα στο θάνατο. Με τη βοήθεια δυο αναπάντεχα άσπονδων φίλων, ο Σκοτ θα ξεκινήσει ένα μακρύ ταξίδι που θα τον φέρει ενώπιον των μεγαλύτερων και πιο τρομακτικών φόβων του και θα τον κάνει να αμφισβητεί και να αμφιβάλλει για το τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο. Το μυθιστόρημα βρίθει εξελίξεων και ανατροπών, ενώ η αλληλουχία και η μετάβαση από το ένα στοιχείο στο άλλο καθώς τα γεγονότα ξετυλίγονται είναι περίπλοκη, αλλά ταυτόχρονα λογικά κατανοητή. Το «Τελευταίο Αίνιγμα» συνιστά ένα συνονθύλευμα δράσης, μυστηρίου και σασπένς, αφού από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου σου γεννάται η επιθυμία να βυθιστείς στη «σκοτεινή» μαγεία του και να φτάσεις και συ με τη σειρά σου στην πλήρη αποκάλυψη της αλήθειας προκειμένου να καταλάβεις τι πραγματικά συμβαίνει. Τέλος, στο όλο εγχείρημα εμφανίζεται και κάτι που προσωπικά πρώτη φορά συναντώ σε τέτοιου είδους λογοτεχνία. Η συγγραφέας πολύ έξυπνα και πρωτότυπα παραθέτει αποσπάσματα από εφημερίδες, περιοδικά, φωτογραφικό υλικό και screenshots ιστότοπων που υποτίθεται πως επισκέπτεται ο κεντρικός ήρωας. Έτσι, σου δημιουργείται η αίσθηση πως μετέχεις και συ στην έρευνα και αν μη τι άλλο επιχειρείς με τη σειρά σου ως άλλος ερευνητής να φθάσεις στο τέλος της υπόθεσης· αν βέβαια επικεντρωθείς στα σωστά στοιχεία!

 

 

Οι Κορντόβα

Αποτελούν μια πανίσχυρη οικογένεια και το αντικείμενο έρευνας του πρωταγωνιστή. Ο τρόπος που σκιαγραφείται κάθε μέλος της οικογένειας είναι πραγματικά μοναδικός. Πρώτος και καλύτερος φυσικά ο πατριάρχης, ο σκοτεινός φαντομάς και δημιουργός – σκηνοθέτης ταινιών Στάνισλας Κορντόβα. Ο Κορντόβα είναι το πρόσωπο δίχως πρόσωπο, ο πασίγνωστος και ταυτόχρονα άγνωστος σκηνοθέτης, ενώ η φήμη του προηγείται με τις ικανότητες και τις δυνάμεις του να αγγίζουν τα όρια του υπερφυσικού – ή τουλάχιστον έτσι πιστεύεται. Όλο το βιβλίο βασίζεται πάνω στην αναζήτηση αυτού του χαρακτήρα, ενώ οι θεωρίες για τον ίδιο έρχονται και φεύγουν: πέθανε, κρύβεται, δεν υπήρξε ποτέ! Είναι παγκοσμίως γνωστός, οι φαν του τον λατρεύουν σαν θεό κι όμως ο ίδιος δεν έχει κάνει ποτέ μια επιβεβαιωμένη δημόσια εμφάνιση! Κι έπειτα έρχεται η κόρη του Στάνισλας, Άσλεϊ Κορντόβα: με μάτια που διεισδύουν μέχρι τα μύχια της ψυχής και διορατικότητα εφάμιλλη του πατρός της, η Άσλεϊ απεικονίζεται αρχικά ως ένα παιδί θαύμα και κατόπιν ως μια πανέμορφη, ευφυέστατη, αλλά και απόμακρα ψυχρή νέα γυναίκα. Ο θάνατός της και η εξιχνίασή του δίνουν το έναυσμα στον πρωταγωνιστή προκειμένου να ασχοληθεί εκ νέου με την υπόθεση των Κορντόβα. Τέλος, ο γιος, Θίο Κορντόβα, φερέφωνο και εκτελεστικό όργανο του πατέρα του, συνιστά και αυτός με τη σειρά του μια σκοτεινή και αινιγματική φιγούρα που διαδραματίζει το δικό του ρόλο στην υπόθεση.

 

 

Διαμάχη Πραγματικού με Υπερφυσικό

Πέρα από το σαφή εντοπισμό και την αναζήτηση προς την αποκάλυψη της αλήθειας, ένα από τα σημαντικότερα σημεία στο μυθιστόρημα είναι η σύγκρουση ανάμεσα στην πραγματικότητα και στο στοιχείο του υπερφυσικού. Μέσα από το Τελευταίο Αίνιγμα προσφέρεται μια εναλλακτική προκειμένου να εξεταστούν εκ νέου οι δυο αυτές «παράμετροι» και να αναδειχθεί αν κάποια από τις δυο ξεχωρίζει και υπερισχύει ή αν τελικά συνυπάρχουν. Η διαφορά αυτή έγκειται σε ολόκληρη την υπόθεση, ενώ είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς σε πρακτικό και ουσιαστικό επίπεδο, βρίσκεσαι να αμφιβάλλεις ακόμα και για το είδος του βιβλίου που κρατάς στα χέρια σου. Αποτελεί ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας εφάμιλλο αυτών του μετρ του είδους Στίβεν Κινγκ; Ή συνιστά ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα δομημένο και βασισμένο στις αρχές της λογικής και στην τέχνη της εξαπάτησης; Έχοντας διαβάσει το Τελευταίο Αίνιγμα μπορώ να πω πως τελικά…πρέπει να το διαβάσετε και  – όπως και ο Σκοτ ΜακΓκραθ – να φτάσετε μόνοι σας στην αλήθεια!

 

 

Το φινάλε

Εξίσου μυστηριώδης και διφορούμενη είναι και η κατάληξη της υπόθεσης. Κάποιοι ίσως απογοητευτούν αναζητώντας πιο απτές απαντήσεις, ωστόσο σε ένα τόσο σκοτεινό μυθιστόρημα δε θα άρμοζε παρά ένα ανάλογα σκοτεινό φινάλε. Όχι πως δεν ολοκληρώνεται η υπόθεση, απλώς από ένα σημείο και έπειτα είναι στη φαντασία του καθενός να εικάσει τι πραγματικά συνέβη. Όπως τουλάχιστον το αντιλαμβάνομαι εγώ, ένας τέλειος επίλογος σε μια εξαιρετικά ειπωμένη ιστορία!

 

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Μια βροχερή νύχτα του Οκτώβρη, η νεαρή και πανέμορφη Άσλεϊ Κορντόβα βρίσκεται νεκρή σε μια εγκαταλελειμμένη αποθήκη του νότιου Μανχάταν. Αν και ο θάνατός της αποδίδεται σε αυτοκτονία, ο βετεράνος ρεπόρτερ Σκοτ ΜακΓκραθ υποψιάζεται πως η αλήθεια είναι διαφορετική. Καθώς ερευνά τις αλλόκοτες συνθήκες που περιέβαλλαν τόσο τη ζωή όσο και το θάνατο της Άσλεϊ, ο ΜακΓκραθ έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με την παρακαταθήκη του πατέρα της, του θρυλικού, ερημίτη σκηνοθέτη καλτ ταινιών, Στάνισλας Κορντόβα – ενός άντρα που δεν έχει κάνει καμία δημόσια εμφάνιση εδώ και πάνω από τριάντα χρόνια.
Για τον ΜακΓκραθ, ένας ακόμα θάνατος συνδεδεμένος με αυτή την οικογένεια που φαίνεται καταραμένη, φαντάζει ως κάτι παραπάνω από μια απλή σύμπτωση. Μολονότι πολλά έχουν γραφτεί για τις σκοτεινές και νοσηρές «μαύρες ταινίες» του Κορντόβα, ελάχιστα είναι γνωστά για τον ίδιο το δημιουργό.
Με κίνητρό του τη δίψα για εκδίκηση, την περιέργεια και μια βαθιά λαχτάρα για την αλήθεια, ο ΜακΓκραθ, με τη βοήθεια δύο άγνωστων νέων, καταδύεται ολοένα και βαθύτερα στο απόκοσμο, υπνωτικό σύμπαν του Κορντόβα.
Την τελευταία φορά που ετοιμαζόταν να αποκαλύψει το αληθινό πρόσωπο του μυστηριώδους σκηνοθέτη, ο ΜακΓκραθ είδε το γάμο και την καριέρα του να καταστρέφονται. Κι αυτή τη φορά, ρισκάρει να χάσει ακόμα περισσότερα».

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s