EXPECT THE UNEXPECTED: THE LIFETIME OF HARRY HOLE

Για ένα συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων είναι ζωτικό να ξέρει πώς να στήσει, να παρουσιάσει, να προβληματίσει και –τελικώς- να ολοκληρώσει την ιστορία που αφηγείται. Πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται την υπόθεση με τέτοιο τρόπο ώστε να μη ξεφεύγει με ανούσια και περιττά στοιχεία αλλά ταυτόχρονα να θέτει ένα πραγματικά περίπλοκο και ουσιαστικό πρόβλημα-γρίφο, δομώντας την ιστορία του. Η χρήση της ανατροπής κρίνεται καίρια και απολαυστική για τον αναγνώστη ενώ η εξιχνίαση της εκάστοτε υπόθεσης θεωρείται αναγκαίο να απαντά στα ερωτήματα που θέτει κατά τη διάρκεια της εξιστόρησης. Επιπλέον, το στοιχείο της δράσης και του αιφνιδιασμού σε συνδυασμό την ύπαρξη ενός γενικότερου πέπλου μυστηρίου μέσα από το κατάλληλο ύφος συμπληρώνουν και σηματοδοτούν ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα. Ένας τέτοιος συγγραφέας που είναι ικανός να ανταποκριθεί σε όλα τα παραπάνω είναι σίγουρο πως θα κερδίσει και θα κατακτήσει το αναγνωστικό κοινό και ιδίως τους λάτρεις του αστυνομικού. Ένας τέτοιος συγγραφέας είναι ο Jo Nesbo.

Ο ήρωας

Σκοτεινός και καταθλιπτικός, μισητός στους εχθρούς του και απόμακρος με τους φίλους του, ο ντετέκτιβ Χάρι Χόλε συνιστά ταυτόχρονα υπόδειγμα και παράδειγμα προς αποφυγή για την αστυνομία του Όσλο. Μέσα από τα πάθη του και τις αυτοκαταστροφικές του τάσεις, ο πρωταγωνιστής αναζητά στη ζωή του το φως –ή τουλάχιστον προσπαθεί να μείνει κοντά του όταν η ζωή του δείχνει να λοξοδρομεί. Στις καλές του, είναι ιδιαιτέρως γοητευτικός με τις γυναίκες, εξαιρετικά αποφασιστικός και αποτελεί το επίκεντρο της προσοχής χάρις το έμφυτο ταλέντο του στην εξιχνίαση εγκλημάτων. Στις κακές του, μπορεί να αποδειχθεί ο πιο μεγάλος κόπανος καθώς δε σταματά πουθενά και δεν υπολογίζει τίποτα, τα πάθη του τον χαλιναγωγούν και ο παλιός του εχθρός, που ακούει στο όνομα Jim Beam, τον εξουσιάζει και τον κυριεύει. Ένας αντιήρωας οξυδερκής και αντισυμβατικός, με τη δική του αίσθηση δικαιοσύνης και απόδοσης των νόμων, μα πάνω απ’ όλα ένας άνθρωπος που δε φοβάται να θέσει τον εαυτό του θυσία στο βωμό της προστασίας των ανθρώπων που αγαπά.

 

Οι υποθέσεις

Κάθε υπόθεση που παρουσιάζεται μέσα στη σειρά διέπεται από μια ενιαία κεντρική ιστορία. Ή μάλλον για να το διατυπώσω καλύτερα, ολόκληρη η σειρά των βιβλίων αντιπροσωπεύει την καθημερινή ζωή του Αστυνομικού Τμήματος του Όσλο, ιδωμένη από το πρίσμα του επιθεωρητή Χάρι Χόλε, ενώ σε κάθε βιβλίο εμφανίζεται μια καινούρια υπόθεση, ένας νέος δολοφόνος, ένα ακόμα δύστυχο θύμα. Βέβαια, ο Nesbo δεν παραλείπει ούτε υστερεί στην δημιουργία και στη παρουσίαση νέων χαρακτήρων. Απεναντίας, φαίνεται να αρέσκεται και μάλιστα να έχει ταλέντο σε αυτό. Ένα ακόμα εξαιρετικά ενδιαφέρον σημείο αποτελεί και η εισαγωγή εν δυνάμει δολοφόνων που παρουσιάζονται σε ένα βιβλίο ως απλοί χαρακτήρες και μπορεί να αποτελέσουν τον κύριο δολοφόνο σε κάποιο επόμενο βιβλίο.

Δεν μπορώ να πω κάτι παραπάνω πάνω σε αυτό χωρίς να δώσω κάποιο spoiler, παρά μόνο πως με αυτόν τον πολύ απλό και πολύ έξυπνο ταυτόχρονα τρόπο ο δημιουργός επιτυγχάνει να δώσει στη σειρά μια βαρύτητα και μια πνοή ρεαλισμού καθώς ο κάθε χαρακτήρας «μετράει» ενώ ο αναγνώστης καθηλώνεται πραγματικά από την πρωτοτυπία του Nesbo. Στο καλό αστυνομικό μυθιστόρημα δεν μπορεί να απουσιάζει φυσικά και η ανατροπή που ξαφνιάζει, που αιφνιδιάζει, που σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα. Τέτοιες ανατροπές θα βρείτε πολλές μες τη σειρά και αν είστε παρατηρητικοί θα τις εντοπίσετε πριν καν τις διαβάσετε. Ας πω μόνο αυτό: ο Nesbo είναι ένας μετρ των ανατροπών και δε φοβάται να πάρει πίσω τους χαρακτήρες που δίνει. Πάντως, η γενικότερη μεθοδολογία του συγγραφέα, ο τρόπος που κλιμακώνει την ένταση και ολοκληρώνει τις ιστορίες του είναι αναμφίβολα από τους καλύτερα δομημένους που θα διαβάσετε.

 

Τα βιβλία

Η νυχτερίδα

Η νυχτερίδα

Το μεγάλο ντεμπούτο του σπουδαιότερου σκανδιναβού επιθεωρητή! Το πρώτο εγχείρημα του Nesbo με τη συγγραφή μας «μεταφέρει» στην μακρινή Αυστραλία, όπου ο φόνος μιας δευτεροκλασάτης Νορβηγίδας παρουσιάστριας θα αναγκάσει τον επιθεωρητή του Αστυνομικού Τμήματος του Όσλο Χάρι Χόλε να μεταβεί στο Σύδνεϋ προκειμένου να εκπροσωπήσει τη Νορβηγία και να συνεισφέρει στις εκεί έρευνες. Ο ρόλος που του δίνεται εκεί είναι ρητός και ξεκάθαρος: απλός παρατηρητής. Έλα όμως που το δαιμόνιο πνεύμα του δεν θα τον αφήσει σε ησυχία και γρήγορα οι ικανότητες του θα τεθούν σε εφαρμογή. Ο θάνατος της κοπέλας αποδεικνύεται ο τελευταίος μιας σειράς δολοφονιών που εκτείνονται σε όλη την Αυστραλία. Ο ψυχοπαθής δολοφόνος παραμένει καλά κρυμμένος και είναι πλέον στο χέρι του επιθεωρητή Χόλε να τον φέρει στο φως…

Εντυπωσιακά δυναμικό το ντεμπούτο της σειράς, το οποίο μας ταξιδεύει στην Αυστραλία. Εξαιρετική επίσης είναι και η απεικόνιση της καθημερινότητας και της ζωής του Σύδνεϋ όπως επίσης και η αναφορά στις παραδόσεις και τις ιστορίες των Αβοριγίνων που προσδίδουν στην αφήγηση μια χροιά μυστηρίου και αποκρυφισμού και σε εγκλιματίζουν για τα καλά στην υπόθεση. Η πλοκή εκτυλίσσεται με γρήγορο ρυθμό ενώ δε λείπουν και οι ανατροπές. Το φινάλε, σχεδόν κινηματογραφικό, κορυφώνει τη δράση και δίνει τη λυτρωτική λύση σε μια συγκλονιστική υπόθεση. Έχοντας διαβάσει και τα επόμενα βιβλία της σειράς πρώτα -καθότι η Νυχτερίδα εκδόθηκε μετέπειτα-, μπορεί κανείς να καταλάβει καλύτερα την προσωπικότητα του πρωταγωνιστή και τα γεγονότα που διαμόρφωσαν τη συμπεριφορά και τον τρόπο σκέψης του. Ο Χάρι Χόλε πιο νέος και δυναμικός από ποτέ…

Εν ολίγοις, το πρωτόλειο έργο του Nesbo είναι το ιδανικότερο προοίμιο της καλύτερης, κατά τη γνώμη μου, σύγχρονης αστυνομικής σειράς!

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Ο επιθεωρητής Χάρι Χόλε αποσπάται από τη Δίωξη Εγκλημάτων του Όσλο στο Σίδνεϊ για να παρακολουθήσει την έρευνα που διεξάγουν οι τοπικές αρχές για την εξιχνίαση ενός φόνου. Ο Χάρι μπορεί να προσφέρει τη βοήθειά του αλλά έχει ρητές οδηγίες να μην μπλέξει. Το θύμα είναι μια εικοσιτριάχρονη Νορβηγίδα που είναι διάσημη στην πατρίδα της. Φυσικά, ο Χάρι δεν μπορεί να μείνει απλός παρατηρητής και συνδέεται φιλικά με τον επιθεωρητή που είναι επικεφαλής της έρευνας καθώς και με έναν από τους μάρτυρες, με αποτέλεσμα να βρεθεί αναμεμειγμένος με την έρευνα. Οι τρεις αυτοί άνθρωποι θα ανακαλύψουν πως η δολοφονία της κοπέλας είναι μόνο ο τελευταίος κρίκος μιας αλυσίδας ανεξιχνίαστων φόνων. Έχουν λοιπόν να αντιμετωπίσουν έναν ψυχοπαθή που δρα σε όλη την Αυστραλία. Καθώς ο κλοιός αρχίζει να κλείνει γύρω από τον δράστη, ο Χάρι φοβάται ότι κανείς δεν είναι πια ασφαλής – ούτε καν αυτοί που ερευνούν την υπόθεση».

 

 

Ο κοκκινολαίμης

Ο κοκκινολαίμης

Ο κοκκινολαίμης συνιστά πιθανότατα το μοναδικό βιβλίο της σειράς με πολιτική χροιά. Ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το μυθιστόρημα είναι πολύ καλά δομημένος. Οι αναδρομές που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας και η ιστορία που αφηγείται δίνεται με τόσο ωραίο τρόπο που γρήγορα σε συνεπαίρνει και σε καθηλώνει καθώς βλέπεις τα γεγονότα να εξελίσσονται. Αν και προσωπικά δεν ενθουσιάζομαι με μυθιστορήματα που αναμειγνύουν στην αφήγηση ιστορικά γεγονότα, ομολογώ πως ο Κοκκινολαίμης με κέρδισε από τις πρώτες κιόλας σελίδες. Στην ουσία, ο συγγραφέας εδώ αξιοποιεί την αναδρομή ως ένα μέσο για να εδραιώσει και να παρουσιάσει το παρελθόν και τη ζωή του δολοφόνου αλλά και για να αποκρύψει τη ταυτότητά του· και ο τρόπος που το επιτυγχάνει αυτό είναι απλά μοναδικός.

Η βασική ιστορία του βιβλίου διαπραγματεύεται τη δολοφονία ενός βετεράνου του Ανατολικού Μετώπου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο θάνατος του φέρεται να συνδέεται με μια ομάδα Νεοναζί και μια συμμορία εμπόρων όπλων. Ο Χάρι αναλαμβάνει να επιληφθεί της υπόθεσης καθώς έχει βάσιμες ενδείξεις πως κάτι κακό πρόκειται να συμβεί· και θα κάνει το παν για να το αποτρέψει…

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«1944: Στα χαρακώματα έξω από το Λένινγκραντ, στο Ανατολικό Μέτωπο, μια χούφτα Νορβηγοί με γερμανικές στρατιωτικές στολές πολεμούν για έναν ιερό σκοπό: μια ελεύθερη Νορβηγία. Προέρχονται από εντελώς διαφορετικό κοινωνικό και πολιτικό background. Ο πιο τολμηρός απ’ όλους ο Ντάνιελ Γκίντεσον πέφτει νεκρός από σφαίρα και το σώμα του θάβεται σ’ έναν ομαδικό τάφο. Λίγο καιρό αργότερα, σ’ ένα στρατιωτικό νοσοκομείο της Βιέννης ένας τραυματίας νοσηλεύεται με το όνομα Ντάνιελ Γκίντεσον. Εκεί θα γνωρίσει τον έρωτα στο πρόσωπο της Έλεν, μιας νοσοκόμας. Όταν ο τραυματίας λαμβάνει φύλλο πορείας για το νότιο τμήμα του Ανατολικού Μετώπου, δηλαδή ένα εισιτήριο με προορισμό τον θάνατο, αυτός και η Έλεν θα σχεδιάσουν την απόδρασή τους.
1999: Ένας γεράκος περιπλανιέται στους δρόμους του Όσλο.  Λίγο πριν ο γιατρός του τού έχει ανακοινώσει ότι του απομένουν λίγοι μήνες ζωής. Σκέφτεται τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Ξέρει πως έχει μια τελευταία αποστολή να ολοκληρώσει πριν πεθάνει.

Ο Χάρι Χόλε πυροβολεί λόγω παρεξήγησης έναν αμερικανό μυστικό πράκτορα στη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Κλίντον στη Νορβηγία. Ενώ περιμένει την ταπεινωτική αποπομπή του από το αστυνομικό σώμα, ο Χόλε μετατίθεται στην αντιτρομοκρατική (αλλιώς POT) και παίρνει προαγωγή. Τον χώνουν σε ένα ανήλιαγο γραφείο και ξεφυλλίζει αναφορές για υποθέσεις χαμηλής προτεραιότητας. Η περίπτωση που πέφτει στα χέρια του όμως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον: μια συμμορία εμπόρων όπλων έχει πιθανότατα δεσμούς με παλιούς και νέους Ναζί. Ένας βετεράνος του Ανατολικού Μετώπου του Β’ Παγκόσμιου πολέμου βρίσκεται δολοφονημένος και ο Χάρι Χόλε βρίσκει στοιχεία που τον συνδέουν όχι μόνο με το παρόν και το πρόσφατο παρελθόν, αλλά και με το εγγύς μέλλον και αυτό είναι το πιο ανησυχητικό»…

 

 

Νέμεσις

Νέμεσις

Η Νέμεσις, το τέταρτο κατά χρονολογική ακολουθία βιβλίο, διαπραγματεύεται μια σειρά ληστειών τραπεζών στο κέντρο του Όσλο. Ο ληστής παρουσιάζεται ως μια τετραπέρατη και εξαιρετικά προνοητική φυσιογνωμία ενώ δε διστάζει να δείξει τις προθέσεις του αφήνοντας στο πέρασμά του άψυχα πτώματα. Τα αληθινά του κίνητρα ωστόσο παραμένουν άγνωστα και η αστυνομία τα έχει βρει πραγματικά σκούρα. Ούτε καν ο σπουδαίος Χάρι Χόλε δεν κατόρθωσε να σταματήσει το δολοφόνο· τουλάχιστον μέχρι στιγμής…

Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα, ο Nesbo στήνει για ακόμα μια φορά μια εντυπωσιακή ιστορία. Επιπλέον, δε φοβάται να θέσει τον ίδιο του τον ήρωα ως ύποπτο σε μια έρευνα για φόνο δομώντας παράλληλα αυτή την ιστορία με τη κεντρική ιστορία με πραγματικά αριστουργηματικό τρόπο.

Όντας το πρώτο βιβλίο της συγκεκριμένης σειράς που διάβασα, ομολογώ πως παρά τις επιφυλάξεις μου, η Νέμεσις με κέρδισε, αν όχι με την πλοκή της, τότε σίγουρα με τον τρόπο γραφής και το ύφος του Nesbo.

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Πλάνα από κάμερα παρακολούθησης: ένας κουκουλοφόρος μπαίνει σε μια τράπεζα του Όσλο, κολλάει την κάννη ενός όπλου στο κεφάλι μιας υπαλλήλου και της δίνει εντολή να μετρήσει μέχρι το είκοσι πέντε. Όταν δεν παίρνει τα λεφτά στον χρόνο που όρισε, τραβάει τη σκανδάλη. Η γυναίκα πέφτει νεκρή και δύο εκατομμύρια νορβηγικές κορόνες εξαφανίζονται χωρίς ίχνος. 

Ύστερα από ένα δείπνο και ένα γερό μεθύσι στο σπίτι της παλιάς φιλενάδας του Άννας Μπέτσεν, ο ντετέκτιβ Χάρι Χόλε ξυπνάει στο σπίτι του με πονοκέφαλο, χωρίς κινητό και χωρίς καμιά ανάμνηση από τις τελευταίες δώδεκα ώρες της ζωής του. Την ίδια μέρα η Άννα βρίσκεται νεκρή με μια σφαίρα στο κεφάλι στην κρεβατοκάμαρά της και ο Χόλε είναι ο κύριος ύποπτος. Στο μεταξύ οι ληστείες τραπεζών συνεχίζονται με αμείωτη βιαιότητα και το ρεμάλι της αστυνομίας του Όσλο κλείνει ανίερες συμφωνίες με τον θρυλικό φυλακισμένο τσιγγάνο Ράσκολ Μπάξετ και ξεκινάει έναν ιλιγγιώδη αγώνα δρόμου από τη νορβηγική πρωτεύουσα ως την καυτή Βραζιλία, για να διαλευκάνει ταυτόχρονα δύο υποθέσεις και να ξεκαθαρίσει τη θέση του. Αλλά η Νέμεση, η θεά της εκδίκησης, δεν έχει πει ακόμη την τελευταία λέξη της».

 

 

Το αστέρι του διαβόλου

Το αστέρι του Διαβόλου

Το αστέρι του Διαβόλου έχει ένα από τα πιο εντυπωσιακά φινάλε που έχω διαβάσει ποτέ σε μυθιστόρημα. Απλά μοναδικό. Και δεν είναι τόσο η επίλυση της υπόθεσης, η οποία δίνεται πάραυτα με εξαιρετικό τρόπο, όσο η εξέλιξη των γεγονότων στο main story που διέπει τη σειρά. Η ένταση κορυφώνεται κάνοντάς σε να μην μπορείς να αφήσεις το βιβλίο από τα χέρια σου. Μολονότι έχω διαβάσει τη συγκεκριμένη εξήγηση-επίλυση της υπόθεσης και σε αστυνομικό μυθιστόρημα της Agatha Christie, η μέθοδος του Nesbo σε ξεγελά και σε παραπλανεί μέχρις ότου αρχίσει να ξετυλίγεται το κουβάρι και τότε μόνο αρχίζεις και συ να καταλαβαίνεις τι πραγματικά συμβαίνει.

Η υπόθεση του εν λόγω μυθιστορήματος χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία αποκρυφισμού. Κάθε πέντε μέρες προκύπτει ένα νέο θύμα ενώ σε κάθε σκηνή εγκλήματος εμφανίζονται σύμβολα όμοια της πεντάλφας. Η αστυνομία αποπειράται ανεπιτυχώς να βγάλει άκρη και πλέον η υπόθεση περνά στα χέρια του Χόλε, ο οποίος δείχνει να μη μπορεί να καταλάβει τι συμβαίνει και ο ίδιος. Πρόκειται για φόνους κάποιας αίρεσης ή οργάνωσης; Πως μπορεί να βρει τη λύση στην υπόθεση όταν το μόνο κοινό που είχαν τα θύματα μεταξύ τους ήταν ο τρόπος με τον οποίο πέθαναν; Ή μήπως τελικά βρίσκεται κάτι σκοτεινότερο και πιο σατανικό πίσω από όλα αυτά;

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Το σκηνικό: Όσλο. Ένα ασφυκτικά ζεστό καλοκαίρι.
Ο γρίφος: Πέντε οι ακμές του αστεριού, πέντε τα δάχτυλα του χεριού και κάθε πέντε μέρες ένα νέο θύμα. Η πρώτη δολοφονημένη γυναίκα είχε ένα δάχτυλο λιγότερο και κάτω από το βλέφαρό της ένα κόκκινο διαμάντι στο σχήμα αστεριού. Ένα δαχτυλίδι με το ίδιο αστεροειδές κόκκινο διαμάντι στολίζει το κομμένο δάχτυλο της δεύτερης γυναίκας. Και οι φόνοι συνεχίζονται…
Ο επιθεωρητής: Θολωμένος από το ποτό, υπό δυσμένεια στην υπηρεσία του, ο Χάρι Χόλε θα κληθεί να λύσει τον γρίφο μαζί με τον συνάδελφό του και προσωπικό του εχθρό Τομ Βόλερ για τον οποίο υποψιάζεται ότι είναι μπλεγμένος σε βρόμικες ιστορίες.
Στην αναζήτηση της αλήθειας, ο Χόλε θα βρεθεί κυνηγημένος και θα αναγκαστεί να πάρει δύσκολες αποφάσεις για το επαγγελματικό του μέλλον».

 

 

Ο λυτρωτής

Ο λυτρωτής

Προσωπικά, είναι το αγαπημένο μου μυθιστόρημα του συγκεκριμένου συγγραφέα και αποτελεί ένα από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα που έχω διαβάσει. Το στοιχείο που καθιστά την ανάγνωση του «Λυτρωτή» μοναδική δεν είναι άλλο από την πρωτοτυπία στην αφηγηματική τεχνική. Ο Nesbo επιλέγει να παραθέσει στην υπόθεσή του τόσο τη μεριά του «καλού» όσο και αυτή του «κακού». Έτσι, δηλαδή, περιγράφει τις άκαρπες προσπάθειες της αστυνομίας να συλλάβει το δολοφόνο αλλά ταυτόχρονα αναφέρει και τις απελπισμένες απόπειρες του καταζητούμενου να κρυφτεί και να επιβιώσει. Επίσης, το background του δολοφόνου μέσα από τις αναδρομές και από τις παραβολές του Ιησού Λυτρωτή λειτουργεί άψογα και σε εγκλιματίζει ακόμα περισσότερο. Μάλιστα είναι τέτοια η απεικόνιση του αντιήρωα που διαβάζοντας την ιστορία του βρίσκεσαι να τον κατανοείς και να τον υποστηρίζεις! Έχοντας ένα από τα πιο εντυπωσιακά και ανατρεπτικά φινάλε που έχω διαβάσει μέχρι σήμερα –ξέρω καταντώ κουραστικός όμως όσοι έχετε διαβάσει το βιβλίο με καταλαβαίνετε!-, το συγκεκριμένο βιβλίο υπόσχεται να ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη τόσο με την πολυεπίπεδη πλοκή του όσο και με το υπόβαθρο των κεντρικών ηρώων.

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Μια παγωμένη βραδιά στο Όσλο, παραμονές Χριστουγέννων, κόσμος είναι μαζεμένος σε μια υπαίθρια συναυλία του Στρατού Σωτηρίας. Μια έκρηξη διακόπτει τη μουσική, ένας ένστολος πέφτει νεκρός, με μια σφαίρα εξ επαφής στο κεφάλι.
Ο Χάρι Χόλε και η ομάδα του δεν έχουν πολλά στοιχεία στη διάθεσή τους: δεν υπάρχει ούτε ύποπτος ούτε όργανο του εγκλήματος ούτε κίνητρο. Όταν όμως ο δολοφόνος ανακαλύπτει πως σκότωσε το λάθος άτομο, τότε αρχίζουν τα πράγματα να περιπλέκονται. Χάρη στην εντατική δουλειά της ομάδας του, ο Χάρι καταφέρνει να εντοπίσει τον πληρωμένο δολοφόνο (μέσω πιστωτικών καρτών, ψεύτικου διαβατηρίου και της επικοινωνίας με τον εργοδότη του). Χωρίς χρήματα, μόνο με έξι σφαίρες στο όπλο του και χωρίς στέγη, ο δολοφόνος είναι όλο και πιο απελπισμένος. Θα κάνει το παν για να εξολοθρεύσει τον στόχο του».

 

 

Ο χιονάνθρωπος

Ο χιονάνθρωπος

Θεωρείται το καλύτερο βιβλίο της σειράς τόσο για την πλοκή του όσο και για το ανατρεπτικό του φινάλε. Είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο σπουδαία αστυνομικά μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας που κυκλοφορούν ενώ συζητήθηκε έντονα η πιθανότητα μεταφοράς του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη. Ο λόγος για τον Χιονάνθρωπο, την ιστορία που ουσιαστικά εδραίωσε τον Jo Nesbo ως τον βασιλιά της σκανδιναβικής –και όχι μόνο- αστυνομικής λογοτεχνίας. Ενδεικτικά, απ’ όσο μπορώ να θυμηθώ, ο κύριος ύποπτος αλλάζει 4 φορές μέχρι να οδηγηθεί ο αναγνώστης στη σοκαριστική αλήθεια και στη μεγάλη αποκάλυψη. Η πλοκή του βιβλίου είναι άκρως ελκυστική ενώ η δράση και το σασπένς σε κάνουν στη κυριολεξία να μην μπορείς να ξεκολλήσεις από την ανάγνωση του μυθιστορήματος. Το πιο ενδιαφέρον, πάντως, στοιχείο για μένα συνιστά το γεγονός πως ο συγγραφέας σου δίνει όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις προκειμένου να φτάσεις στην αλήθεια πολύ πριν τη διαβάσεις. Το θέμα είναι να έχεις τα μάτια σου ανοιχτά και το μυαλό σου διαυγές και συγκεντρωμένο!

Η ιστορία του βιβλίου πραγματεύεται την εμφάνιση ενός ξεχωριστού -όπως θα διαπιστώσετε- serial killer που φέρεται να είναι υπεύθυνος για μια σειρά από υποθέσεις εξαφανισμένων γυναικών. Σύντομα, το πρώτο χιόνι θα πέσει και τότε θα επιστρέψει ξανά. Ο Χιονάνθρωπος…

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΧΙΟΝΙ.
Ένα αγοράκι ξυπνά και αναζητά τη μητέρα του. Όμως στο σπίτι δεν είναι κανείς και στον κήπο τους ανακαλύπτει έναν χιονάνθρωπο με το αγαπημένο φουλάρι της μητέρας του τυλιγμένο στον λαιμό του.
ΤΟΤΕ ΘΑ ΞΑΝΑΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ.
Καθώς ο Χάρι Χόλε και η ομάδα του ξεκινούν την έρευνά τους, ανακαλύπτουν έναν ανησυχητικό αριθμό γυναικών που έχουν χαθεί στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων.

Όταν διαπιστώνουν την εξαφάνιση και άλλης μιας γυναίκας, οι χειρότερες υποψίες του Χάρι Χόλε επιβεβαιώνονται: για πρώτη φορά στην καριέρα του θα πρέπει να αντιμετωπίσει έναν serial killer που παίζει στην έδρα του».

 

 

Η λεοπάρδαλη

Η λεοπάρδαλη

Το μεγαλύτερο σε αριθμό σελίδων -περίπου 800- μυθιστόρημα του Χάρι Χόλε είναι ενδεχομένως και το πιο πλούσιο σε δράση. Απλούστατα, τα έχει όλα: εκρήξεις, πτώσεις από γκρεμούς, χιονοστιβάδες, κυνηγητό σε ηφαίστειο και ένα δολοφόνο τόσο ανελέητο και αδυσώπητο όσο μια λεοπάρδαλη… Πραγματικά, οι φόνοι που αναφέρονται στο βιβλίο δεν είναι μόνο τρομακτικοί αλλά και ηδονικοί καθώς ο συγκεκριμένος δολοφόνος απολαμβάνει όσο τίποτα άλλο να βλέπει τα θύματά του να υποφέρουν.

Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τις δολοφονίες δυο γυναικών οι οποίες παρά τις πολλαπλές πληγές από καρφιά που φέρουν στο κεφάλι τους φαίνεται πως πέθαναν από πνιγμό από το ίδιο το αίμα που έσταζε μέσα στο στόμα τους. Ο Χάρι αναλαμβάνει την έρευνα της υπόθεσης και γρήγορα θα βρεθεί στο κυνήγι ενός δολοφόνου με ζωώδη ένστικτα, ενός ατόμου ικανού να μη σταματήσει πουθενά προκειμένου να επιτύχει τους σκοπούς του. Όπως καταλαβαίνετε, η σύγκρουση θα είναι μοιραία…

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Στο βιβλίο αυτό ο Χάρι Χόλε βρίσκεται αντιμέτωπος με τους σκοτεινότερους δαίμονές του. Προσπαθώντας να ξεπεράσει τον τραυματισμό που υπέστη κατά την εξιχνίαση της υπόθεσης του Χιονάνθρωπου, καταφεύγει στο Χονγκ Κονγκ και στην παρηγοριά του οπίου.
Στο μεταξύ στο Όσλο, δύο γυναίκες βρίσκονται νεκρές, έχουν πνιγεί στο ίδιο τους το αίμα. Τα ΜΜΕ τρελαίνονται. Δεν υπάρχουν στοιχεία, η αστυνομική έρευνα έχει βαλτώσει και ο Χάρι –ο μόνος που θα μπορούσε να βοηθήσει– είναι χαμένος.
Όταν ο ιδιόρρυθμος επιθεωρητής επιστρέφει στο Όσλο, καθώς μαθαίνει ότι ο πατέρας του είναι στα τελευταία του, ο δολοφόνος ξαναχτυπά. Τα αντανακλαστικά του Χάρι ενεργοποιούνται και αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στην έρευνα, αν και δεν υπάρχουν και πολλά στοιχεία.
Το χειρότερο απ’ όλα όμως είναι ότι ο ψυχοπαθής δολοφόνος θα δοκιμάσει τον Χάρι σε επαγγελματικό αλλά και προσωπικό επίπεδο».

 

 

Ο φαντομάς

Ο φαντομάς

Έχοντας ίσως το πιο ανατρεπτικό φινάλε απ’ όλα τα βιβλία της σειράς, ο Φαντομάς αποτελεί ένα πολύ ωραίο σκοτεινό αστυνομικό θρίλερ. Ένα πράγμα που μου έχει μείνει από την ανάγνωσή του εν λόγω βιβλίου είναι πως σχεδόν όλες αποκλειστικά οι σκηνές δράσης διαδραματίζονται το βράδυ. Ναρκωτικά, διαφθορά, κυνηγητό, εκτελεστές και ένας βαρόνος που ζει καλά κρυμμένος στο σκοτάδι· ο Φαντομάς. Όλα αυτά συνθέτουν ένα πραγματικά πανέμορφο και άκρως συναρπαστικό μυθιστόρημα που βρίθει από ανατροπές και τρομερές σκηνές σε νεκροταφεία, σε υπόγεια και σε απομονωμένες επαύλεις.

Σχετικά με την υπόθεση του βιβλίου, ο Χάρι Χόλε επιστρέφει στο Όσλο προκειμένου να βοηθήσει τον θετό γιο του που κατηγορείται για τη δολοφονία ενός αγοριού. Ξεκινώντας την πορεία του προς την αλήθεια και την απόδειξη της αθωότητας του γιού του, ο πρώην επιθεωρητής του Όσλο θα έρθει αντιμέτωπος με το νεοσύστατο δίκτυο και το εμπόριο ναρκωτικών που δρα στη πρωτεύουσα της Νορβηγίας όπως επίσης και με τον drug lord που είναι γνωστός μονάχα με το ψευδώνυμο Φαντομάς. Μάλιστα, αυτή τη φορά ο πρωταγωνιστής δε θα λειτουργήσει εξ ονόματος του αστυνομικού τμήματος του Όσλο αλλά αντίθετα θα δράσει ως απόκληρος, μόνος ενάντια στο σκοτάδι της πόλης του αλλά και το σκοτάδι της ψυχής του…

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Καλοκαίρι. Ένα αγόρι, ο Γκούστο, κείτεται στο πάτωμα του διαμερίσματός του στο Όσλο. Αιμορραγεί και σύντομα θα πεθάνει. Καθώς προσπαθεί να καταλάβει τι του συνέβη και να τοποθετήσει τη ζωή και τον επικείμενο θάνατό του αρχίζει να αφηγείται την ιστορία του.
Φθινόπωρο. Ο πρώην επιθεωρητής Χάρι Χόλε επιστρέφει στο Όσλο ύστερα από τρία χρόνια διαμονής στο εξωτερικό. Αναζητά τον πρώην προϊστάμενό του στο Αρχηγείο της Αστυνομίας για να του δώσει την άδεια να ερευνήσει μια δολοφονία. Η υπόθεση όμως έχει ήδη κλείσει. Ο Γκούστο ο πρεζάκιας σκοτώθηκε στη διάρκεια κάποιου καβγά μ’ έναν φίλο του για τα ναρκωτικά. Ο Χάρι παίρνει την άδεια να επισκεφθεί τον κατηγορούμενο στη φυλακή. Εκεί ο Χάρι έρχεται αντιμέτωπος με τον εαυτό του και την προσωπική του διαδρομή – το αγόρι είναι ο γιος του. Έτσι ξεκινά την πιο μοναχική και την πιο απίθανη έρευνά του.
Παράλληλα η ιστορία του Γκούστο συνεχίζεται.
Ένας άντρας περπατά στους νυχτερινούς δρόμους του Όσλο. Οι δρόμοι του ανήκουν. Είναι ο Φαντομάς».

 

 

Αστυνομία

Αστυνομία

Το τελευταίο -μέχρι στιγμής- μυθιστόρημα του Χάρι Χόλε! Στο συγκεκριμένο βιβλίο, η κεντρική υπόθεση περιστρέφεται γύρω από ένα δολοφόνο ο οποίος σπέρνει τον όλεθρο σκοτώνοντας αστυνομικούς. Για την ακρίβεια, ο επονομαζόμενος και ως «χασάπης των μπάτσων» εκτελεί αστυνομικούς αναμεμειγμένους σε ανεξιχνίαστες υποθέσεις φόνων και μάλιστα τους σκοτώνει στις τοποθεσίες των αρχικών δολοφονιών. Η μανία του είναι τέτοια που τα πτώματα είναι σχεδόν αδύνατον να αναγνωριστούν από την εξωτερική τους εμφάνιση. Τα ΜΜΕ αντιδρούν ενώ η αστυνομία δείχνει ανήμπορη να σταματήσει τον αιμοδιψή serial killer. Όλα συνηγορούν πως η παρουσία του Χάρι Χόλε και η συμβολή του στην υπόθεση είναι απαραίτητη προκειμένου να σταματηθεί ο αδίστακτος δολοφόνος.

Σε γενικές γραμμές, το βιβλίο είναι εξαιρετικό. Ίσως όχι το καλύτερό του Nesbo, αλλά σίγουρα συνιστά ένα αξιοπρεπέστατο αστυνομικό μυθιστόρημα, γεμάτο με ανατροπές και εξελίξεις. Το μόνο αρνητικό, αν μπορούσα να το θέσω έτσι, είναι πως έχοντας διαβάσει το βιβλίο προκύπτουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Προφανώς και θα υπάρξει συνέχεια και πιθανότατα θα δοθούν ορισμένες απαντήσεις, όμως και πάλι το βιβλίο μοιάζει, σε πολλά σημεία του, να προωθεί τα γεγονότα για τη συνέχεια της σειράς.

Το φινάλε είναι άκρως ανατρεπτικό και προμηνύει νέες περιπέτειες για τον Χάρι καθώς τελειώνει αφήνοντας σε να σκέφτεσαι και να φαντάζεσαι τι έπεται για τη μοναδική αυτή σειρά

.

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Η Αστυνομία χρειάζεται τον Χάρι Χόλε γιατί ένας δολοφόνος τριγυρνά στους δρόμους του Όσλο και δολοφονεί αστυνομικούς. Συγκεκριμένα τα θύματα βρίσκονται σε τόπους εγκλημάτων που δεν κατάφεραν να εξιχνιάσουν. Οι φόνοι είναι βίαιοι και η αντίδραση των ΜΜΕ υστερική. Ο αιώνιος Χάρι, ντετέκτιβ από τη φύση του, έχει εμπλακεί σε όλες τις σημαντικές έρευνες εγκλημάτων των τελευταίων χρόνων στο Όσλο. Με την πολύ προσωπική του αίσθηση δικαιοσύνης να τον καθοδηγεί, πιστός σε ό,τι αγαπά και αποφασισμένος να το υπερασπιστεί, αυτή τη φορά μοιάζει χαμένος και ανήμπορος. Άραγε θα τα καταφέρει να ξεπεράσει για άλλη μια φορά τον εαυτό του καθώς το ναυάγιο της προσωπικής του ζωής τον έχει βυθίσει στον πάτο».

 

Το επόμενο βιβλίο της σειράς θα κυκλοφορήσει μέσα στον Οκτώβρη και αποτελεί χρονολογικά τη δεύτερη περιπέτεια του αστυνομικού επιθεωρητή Χάρι Χόλε!

Οι κατσαρίδες

Οι κατσαρίδες

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

«Ο νορβηγός πρέσβης στην Ταϊλάνδη βρίσκεται νεκρός σε έναν οίκο ανοχής της Μπανγκόκ. Είχε στενές σχέσεις με τον πρωθυπουργό της Νορβηγίας, και στο Όσλο  θέλουν να αποφύγουν πάση θυσία το σκάνδαλο.  Τύφλα στο μεθύσι ο Χάρι Χόλε θα μπει σε ένα αεροπλάνο για την Μπανγκόκ με ξεκάθαρες οδηγίες: να «κουκουλωθεί» η υπόθεση ή, αν αυτό δεν μπορεί να γίνει, να κάνει όσο το δυνατόν λιγότερα. Ωστόσο, όταν ο Χάρι φτάνει εκεί, διαπιστώνει πως δεν πρόκειται απλώς για έναν τυχαίο φόνο. Ή για να το θέσει διαφορετικά, για κάθε κατσαρίδα που υπάρχει στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του, εκατοντάδες άλλες κρύβονται μέσα στους τοίχους του».

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s